Training (online) crisiscommunicatie

Nieuws is geen exclusief product meer van de journalistiek, sterker nog: iedereen kan nieuws maken, al dan niet live streamend, via Twitter of Instagram. Online kan de hele wereld getuige zijn van de crisis die op dat moment uitbreekt. Slecht nieuws sluimert overal en voor je het weet escaleert een vrij onschuldig incident tot een ware publiciteitscrisis. Op z’n Cruyffiaans: als je er niet op voorbereid bent, ben je te laat. Van een uitslaande brand tot een intern bedoelde en toch uitlekkende mail. Hoe manage je de tsunami aan berichten dan nog? Hoe informeer je mensen, wat wordt je crisisstrategie, hoe doe je dat intern, wat doe je met monitoring, de data-analyses daarvan en vooral ook: hoe zorg je dat het online niet uit de hand loopt qua emoties, geruchten en onwaarheden.

In de training online crisiscommunicatie leer je wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn, hoe je je kunt voorbereiden op een crisis, hoe je die ‘geruchten’ in goede banen kunt leiden (emotiemanagement) en ook: hoe analyseer je al die online berichten en data? Wie zijn de belangrijkste aandeelhouders in die crisis?

Een onderdeel van de training is een interactief online crisissimulatie (game) waarin je leert snel en onder druk op een crisis te reageren. Door te oefenen ervaar je de impact van een crisis op je organisatie en… jezelf. Hoe richt je een crisisplan/scenario in waarin klassieke en social media op één lijn liggen, hoe richt je je organisatie daarop in.

Communisenso verzorgt de training samen met businesspartner Lindblom PA & PR.  Zodat je reputatie niet door een eenmalige gebeurtenis nog jaren aan diggelen ligt. Natuurlijk is de ene de andere crisis niet (brand is een flitscrisis, mismanagement een sluimercrisis), vandaar dat de training altijd op maat wordt aangeboden.

Communisenso_-_Bureau_voor_journalistiek__mediatraining_en_presentatietraining_-_Aanbod_en_prijzen

Resultaat na afloop:

  • Ben je op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van sociale media, crisiscommunicatie en reputatiemanagement.
  • Heb je naast theoriekennis ook kennis van de praktijk, door fictieve maar reële cases.
  • Weet je hoe je de crisis via social media kunt monitoren en volgen, weet je meer over data-analyse.
  • Weet je hoe je het gebruik van klassieke en nieuwe media kunt combineren in een draaiboek.
  • Weet je hoe je omgaat met verschillende scenario’s tijdens een crisis, zoals geduchte klagers, negatieve reacties en geruchtvorming.
  • Weet je welke communicatiestrategie je reputatie toekomstbestendig maakt.
  • Ga je naar huis met je eigen social media-crisisplan.

Webinar / online chatsessie crisiscommunicatie

In tijden van het coronavirus is een training of een advies crisiscommunicatie op locatie niet mogelijk. In de vorm van een webinar, een online chatsessie of consult uiteraard wel. Communisenso heeft er ervaring mee: zo verzorgden we in samenwerking met Frankwatching (en businesspartner Ewald de Rooij) een online chatsessie voor honderden deelnemers. Zo’n sessie kan uiteraard ook in company gegeven worden, dus op maat voor elke organisatie.

Links Ewald van Rooij en Ingrid van Frankenhuyzen tijdens het webinar crisiscommunicatie voor Frankwatching. Rechts Klaas Weima & Kasimir Vermeulen van Energize: zij organiseerden een online talkshow over o.a. crisiscommunicatie in tijden van corona.  Met als gast Ingrid van Frankenhuyzen.

Advies en pakket crisiscommunicatie

Samen met het Haagse PR en PA-bureau Lindblom biedt Communisenso een ‘pakket’ crisiscommunicatie. Dit pakket kan bestaan uit onderdelen als: een compleet uitgewerkt crisisplan c.q. draaiboek met communicatiestrategiëen, training (online) crisiscommunicatie, crisiswoordvoeringslijn in klassieke en sociale media, een crisisplan in infographics, etc. Zo stelden we onlangs voor een wereldwijd opererend bedrijf een crisisdraaiboek samen dat elk land snel kan raadplegen bij lokale incidenten.

IMG_2487 IMG_2489

Advies acute crisiscommunicatie (of: Help, wat moet ik doen…)

Crises hebben op een of andere manier de neiging om na kantoortijden en in weekenden uit te breken :-). Dus bij Communisenso gaat dan regelmatig de telefoon voor crisiscommunicatie-hulp ‘on the spot’. Dat wil zeggen: bij gebrek aan (functionerende) draaiboeken een advies voor de lijn van woordvoering, snel kernboodschappen opstellen en vlug een media- c.q. comunicatiestrategie uitstippelen, zowel voor interne als externe communicatie. Crisisservice dus, online en voor klassieke media. Tot aan persoonlijke begeleiding in de studio van Radar toe (hierboven).