Training (online) crisiscommunicatie


Nieuws is geen exclusief product meer van de journalistiek, sterker nog: iedereen kan nieuws maken, al dan niet live streamend, via Twitter, TikTok of Instagram. En met Chatgpt en andere apps voor artificial intelligence AI, is fake nieuws vaak niet meer van echt nieuws te onderscheiden. Online kan de hele wereld getuige zijn van de crisis die op dat moment uitbreekt. Slecht nieuws sluimert overal en voor je het weet escaleert een vrij onschuldig incident tot een ware publiciteitscrisis. Op z’n Cruyffiaans: als je er niet op voorbereid bent, ben je te laat. Van een uitslaande brand tot een intern bedoelde en toch uitlekkende mail. Hoe manage je de tsunami aan berichten dan nog? Hoe informeer je mensen, wat wordt je crisisstrategie, hoe doe je dat intern, wat doe je met monitoring, de data-analyses daarvan en vooral ook: hoe zorg je dat het online niet uit de hand loopt qua emoties, geruchten en onwaarheden.

In de training online crisiscommunicatie leer je wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn, hoe je je kunt voorbereiden op een crisis, hoe je die ‘geruchten’ in goede banen kunt leiden (emotiemanagement) en ook: hoe analyseer je al die online berichten en data? Wie zijn de belangrijkste aandeelhouders / stakeholders in die crisis?

Onderdelen van de training kunnen zijn: een interactief online crisissimulatie (game) waarin je leert snel en onder druk op een crisis te reageren. Door te oefenen ervaar je de impact van een crisis op je organisatie en… jezelf. Of: geo locating. Groepen verzamelen zich ergens en je ziet op Tiktok dat ze zich verzamelen maar waar dan? Hoe richt je een crisisplan/scenario in waarin klassieke en social media op één lijn liggen, hoe richt je je organisatie daarop in.

Communisenso verzorgt de training samen met o.avoormalig chef digitaal van het AD, Jaap van Zessen.  Zodat je reputatie niet door een eenmalige gebeurtenis nog jaren aan diggelen ligt. Natuurlijk is de ene de andere crisis niet (brand is een flitscrisis, mismanagement een sluimercrisis), vandaar dat de training altijd op maat wordt aangeboden.

Communisenso_-_Bureau_voor_journalistiek__mediatraining_en_presentatietraining_-_Aanbod_en_prijzen

Resultaat na afloop:

  • Ben je op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van sociale media, crisiscommunicatie en reputatiemanagement.
  • Heb je naast theoriekennis ook kennis van de praktijk, door fictieve maar reële cases.
  • Weet je hoe je de crisis via social media kunt monitoren en volgen, weet je meer over data-analyse.
  • Weet je hoe je het gebruik van klassieke en nieuwe media kunt combineren in een draaiboek.
  • Weet je hoe je omgaat met verschillende scenario’s tijdens een crisis, zoals geduchte klagers, negatieve reacties en geruchtvorming.
  • Weet je welke communicatiestrategie je reputatie toekomstbestendig maakt.
  • Ga je naar huis met je eigen social media-crisisplan.